Språket i
språket
Sociolekt,
kronolekt och gruppers språk
Det existerar många faktorer som påverkar hur vi talar och
kommunicerar med varandra. De språkliga variationerna kan vara stora även inom
samma språk. En faktor är direkt geografiskt medförd, nämligen dialekten. En
annan faktor är åldersmässigt betingad (som kronolekten) och påverkas av vilken
ålder individen ifråga har uppnått. En äldre människa har som bekant ofta ett
annat sätt att uttrycka sig i jämförelse med en tonåring eller ett barn. En
annan faktor som kan påverka i olika grader är sociolekten.
När man talar om en människas sociolekt påvisar man
språkliga skillnader som kan kopplas till klassmässiga, sociala olikheter. Ett
barn som växer upp i en arbetarklassfamilj kommer antagligen att utveckla ett
språk som skiljer sig ifrån hur man talar i en familj där föräldrarna har en
högre yrkesroll.
Man bör dock tillägga att detta inte handlar om ett bättre
eller sämre sätt att kommunicera. Det finns egentligen inget fint eller fult
språk, men det är väldigt svårt att förneka att de sociolekta skillnaderna inte
är kopplade till en högre eller lägre samhällsklass. Om man generaliserar, det vill säga beskriver
en människas sociolekta drag genomstereotypa uppfattningar, så kan man påstå att
en individ från en lägre samhällsklass använder mer svordomar och slanguttryck,
medan en individ från en högre samhällsklass utvecklat ett mer sofistikerat
språk, och kan tyckas ha ett större ordförråd. Av den här anledningen
förknippas ofta sociolekten med individens klasstillhörighet, men detta är inte
hela sanningen. Begreppet är mer komplext än så.
Sociolekten behandlar egentligen gruppers språk och huruvida
en viss grupp av människor kan utveckla en språklig jargong. Det vill säga ett specifikt sätt att
tala och uttrycka sig. Det kan exempelvis handla om fotbollssupportrar som
diskuterar den senaste matchen, där uttryck som offside och andra
fotbollstermer används flitigt. Termer som kan vara helt främmande för personer
utan fotbollsintesse. Ett annat exempel är språket argot, som användes inom
kriminella kretsar. Där brukades ord som tjalla, snut, knega. Till en början
kunde dessa grupper bruka dessa slanguttryck för att koda sitt språk, och
diskutera öppet utan att någon utestående förstod vad de egentligen talade om.
I dagens Sverige har dock dessa ord brutits loss från dessa grupper, och många
brukar dessa termer trots att de inte tillhör ett kriminellt nätverk. Argot-termerna har alltså förlorat sin
funktion och funnit sin väg ut till det vardagliga språket.
Ibland kan det vara svårt att avgöra om ett gruppspråk är en
kronolekt eller sociolekt. Ett bra exempel är Rinkeby- och rosengårds-svenska
som talas i dessa förorter. Språket är mångkulturellt och brukas i första hand
av ungdomar med invandrarbakgrund. Detta multietniska gruppspråk har en prosodi
(rytm och betoning) som skiljer sig från den traditionella svenskan. Ordförrådet
är utvidgat genom låneord från engelskan och andra språk. Exempel på ord som
används är guss, som härstammar från turkiskan och betyder flicka, keff som
betyder dålig och härstammar från arabiskan, samt dissa. Ordet dissa härstammar
från engelskans disrespect och har på senare tid slitits loss från dessa
grupper och börjat användas mer allmänt, men i huvudsak av ungdomar.
Gruppspråk kan således användas både för att förstärka sin
egen identitet, omedvetet skapas av sin identitet, eller brukas för att
utestänga andra människor från en grupp.
Uppgift:
a) Vilka slanguttryck är populära idag? Ge exempel på några
uttryck som du och dina kompisar brukar använda när ni pratar med varandra.
b)Använd er kreativitet och skapa ett litet filmklipp.
Filmklippet ska skildra ett möte mellan två personer med skilda sociolekter. Mötet
kan exempelvis äga rum på en skola, ett fik eller på en ungdomsmottagning,
eller något annat passande. Det kan
exempelvis handla om ett möte mellan en fotbollssupporter och en människa som
är totalt ointresserad av sport, eller en ungdom från Rinkeby som talar med sin
lärare.
Lycka till/Jonas
Genom ovanstående
uppgifter bearbetas följande del i läroplanen för svenska 2
Eleven kommer här i kontakt med:
”Språkförhållanden i Sverige och övriga Norden, till exempel språklagstiftning, minoritetsspråk och dialekter.”
”Språkförhållanden i Sverige och övriga Norden, till exempel språklagstiftning, minoritetsspråk och dialekter.”
Samt får:
”Användning av presentationstekniska hjälpmedel som stöd i
muntlig framställning.”
Betygskriterier
A - Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för några aspekter av språksituationen i Sverige och övriga Norden.
C - Eleven kan utförligt redogöra för några aspekter av språksituationen i Sverige och övriga Norden.
E - Eleven kan översiktligt redogöra för någon aspekt av språksituationen i Sverige och övriga Norden.
Betygskriterier
A - Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för några aspekter av språksituationen i Sverige och övriga Norden.
C - Eleven kan utförligt redogöra för några aspekter av språksituationen i Sverige och övriga Norden.
E - Eleven kan översiktligt redogöra för någon aspekt av språksituationen i Sverige och övriga Norden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar